capish, maailman oston mahdottomuus on tullut näemmä ymmärretyksi ainakin kampuksella. ei voi kuin iloita kerrankin järjen ja vihreämmän maailman voittoa - vaikka vastapuoli sanookin tiukasti järjen nimenomaan olevan nyt kateissa ja koko kampuksen joutuvan perikatoon. kampukselle saattaa tulla jotain niinkin pahaa kuin reilun kaupan kahvia enemmän ja kehitysyhteistyötäkin saatetaan jatkaa. how horrible is that!

vastapuolen entisten edustajien mollatessa julkisesti tulevan edustajiston kokoonpanoa sekä äänestäjien typeryyttä ja samalla kehuessa oman kampanjan toimivuutta ei voi kuin ihmetellä missä järki tuolloin on ollut. kampanjan toimivuudesta, sisällöstä ja reiluudesta voi olla montaa mieltä.

havainnollistava esimerkki:

sinertäväksikin kutsuttu joukkio kampanjoi jakamalla:

  • lottorivejä
  • kortsuja varustettuna muka-hauskoilla sloganeilla
  • makkaraa
  • paperikäärellisiä karkkeja varustettuna sinisellä logolla
  • haalarimerkkejä
  • kahvia (kuulemma oli kuitenkin reilua!)
  • painettuja paperilappusia varustettuna vaaliteeseillä

vihertäväksikin kutsuttu joukkio kampanjoi jakamalla:

  • suomalaisia omenoita, jotka oli saatu ilmaiseksi vihertävän valtuutetun kotipihalta
  • äärimmäisen vähän printattuja lappusia varustettuna vaaliteeseillä
  • reilun kaupan kahvia ja teetä


capish, ja jokainen saa päätellä itse missä vika?

vaalien tulos antaa ehkä kuitenkin jonkinlaista osviittaa siitä, minkälaisen maailman ihmiset oikeasti haluavat. kaunis ja kallis kuorrute ei takaa ideologian toimivuutta.