nysse tapahtui. hurahdin maailmaan.
en voi tälle mitään mutta bloggailustani näyttää tulevan vuoropuhelua kirjallisuuden ja musiikin välillä. lähiaikoina taide monessa muodossa on ollut se, joka on avannut näkemysalaani ja auttanut minua ymmärtämään itseäni.
tajusin jotain olennaista taiteesta eilen illalla kuullessani cmx:n uuden singlen. olin pakahtua kuunnellessani sitä. kehtolaulumaisesti se lohdutti ja kantoi. se kuvasi maailman sattumanvaraisuutta ja epävarmuutta mutta muisti kertoa minulle sen minkä olen meinannut usein unohtaa:

maailma on oikeasti täynnä kristalleja kunhan vain osaa katsoa. aion osata taas nähdä niitä. hetken verran olen luullut etten osaa enää katsoa ja nähdä.

vannoutuneiden cmx fanien kanssa jutellessani olen saanut kuulla hämmentävän usein kuinka kyseinen yhtye osaa lievittää kosmista yksinäisyyttä ja nyt tiedän ainakin jollain tasolla millaista se voi olla. minulle tuli sellainen olo että maailma järjestää asiat juuri niin kuin niiden pitääkin mennä. tarvitsee kai vain luottaa johonkin olemattomaan ja näkymättömään aivan kuin uskonnoissakin.

tajusin myös taas jollain syvemmällä tunnetasolla sen, että taide on ainoa keino tuoda ihmisen sisäinen maailma näkyväksi. sanat useimmiten vääristävät ja samalla jättävät liian monta tärkeää asiaa kertomatta.
tahtoisin tuoda oman maailmani esille taiteen keinoin. tai ehkä vain siten, että tuon oman sisäisyyteni esille. taide on taas yksi niistä käsitteistä jonka ihminen on keksinyt, ja joka ei kata yleisessä keskustelussa kaikkea sitä mitä taiteen käsite voi pitää sisällään.

olen onnistunut hälventämään toisen kosmista yksinäisyyttä aikaisemminkin vain olemalla oma itseni. tunne siitä että on osannut lohduttaa on parhainta maailmassa. se, että saa tuottaa toiselle ihmiselle turvallisuuden tunnetta ja ohjata tuntemaan itsensä on jotain mikä pitäisi kirjata jokaisen kansalaisen velvollisuuksiin. en tiedä vielä millä keinoin aion päästä tavoitteisiini mutta keksin sen vielä. tärkeintä on, että olen viimeinkin ymmärtänyt tämän taas yhdellä syvemmällä tasolla. jo pelkkä ymmärryskin tuottaa tyydytystä ja opastaa minua taas ihmettelemään maailmaa.

tänään kristallit ovat kirkkaita.

cmx: kuolemaantuomitut sanat mm. täällä