huh, olipa hieno dokumenttisarja äsken teeveestä tajuntaan tärähtänyt "maa ilmasta". (mainostus)
kerrankin järkevällä tavalla annettua piiloista ympäristökasvatusta ilmastonmuutoksesta ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämisestä. tarpeeksi tietoa, mutta myös tunnetta, joka kruunaa lopulta paketin. se jos mikä laittoi taas kerran miettimään, miten ihmisten tietoisuuteen voisi tuoda luonnon kunnioittamisen ja ennen kaikkea toimimisen sen hyväksi. tajusin vasta, että lopulta mikään oppiminen ei ole aitoa oppimista mikäli se ei johda jonkinlaiseen toimintaan (tilanteissa, joissa toiminta suinkin on vain mahdollista). maailma on täynnä viisaita ihmisiä, jotka kutsuvat itseään oppineiksi. he kertovat kuinka ymmärtävät maailman tilan ja tietävät mitä seuraa mistäkin toiminnasta. lopulta he eivät kuitenkaan tee mitään sen eteen, ei edes pieniä tekoja. onko se oppiminen siis jollain tasolla alemman tason oppimista, mikäli oivalluksesta ei seuraa toimintaa? vaatiiko syvemmän tason oppiminen pysyvän tunnekokemuksen ja moraalin kiinnittymisen opittuun asiaan?

itse huomasin ihmisen heikkouden joutuessani taasen kerran omien mielihalujen vietäväksi. järkytyin pahemman kerran kuullessani taannoin 10 minuutin lämpimän suihkun vievän energiaa yhtä paljon kuin 40 minuutin saunan lämmittämisen. kuka järkevä ihminen lämmittäisi saunaa joka päivä 40 minuuttia?! niin olen kuitenkin tehnyt jo vuosien ajan. heti kuullessani tämän minuun iski suunnaton moraalikrapula. vähensin oitis suihkussaoloaikaani muutamaan minuuttiin ja luovuin samalla yhdestä asiasta, joka on ollut minulle aina rentouttava kokemus ja samalla suuri pahe.

noin kuukauden verran muistin joka kerta suihkuun mennessäni tämän tiedon. lopulta tunnekokemus kuitenkin jollain tavalla heikkeni. muistin kyllä tämän järkyttävän energiasyöpön, mutta en välittänyt siitä enää. lipsuin muutaman kerran ja lopulta hieman useamminkin. tapa ei ollut mennyt kenties tarpeeksi syvään muistiin tai sitten en vain ollut oppiminut sitä tarpeeksi syvästi. itsekkyys vei taas kerran voiton. kuka antaa ihmiselle luvan olla itsekäs sellaisissa asioissa, joissa siihen ei olisi oikeutta? mikä on se kuviteltu universaali tuomari, joka antaa sen luvan? joka tapauksessa suurin osa ihmisistä oikeuttaa monta asiaa vain oman itsekkyytensä kautta.

ei ole ehkä lainkaan vaikeaa käsittää miksi ympäristökasvatus ei tehoa. varmasti siihen tarvitaan yhtä lailla tunnekokemus kuin tietopohjakin. lisänä kai kuitenkin tulisi olla suunnaton muistutusten saattue niin kauan, että jossain vaiheessa elämää ihminen on kypsä ottamaan vastaan tietoa. esimerkiksi lapsia muistutetaan pienestä pitäen hyvistä tavoista. ei riitä, että lapsi sanoo tietävänsä milloin tulee sanoa kiitos vaan lapsen tulee sanoa se eikä riitä, että lapsi sanoo tietävänsä mitä plusmerkki tarkoittaa vaan sitä tulee osata myös käyttää eli oppiminen tulee syventyä toiminnan tasolle. luonnon kunnioittaminen on jopa tärkeämpää kuin hyvät käytöstavat, miten siis voidaan kuvitella tällaisten periaatteiden menevät lapsen kaaliin ilman toistuvia muistutuksia?

mikäli oppimisesta tulisi seurata aina toimintaa, kärjistäen sanoen lasta ei silloin tulisi päästää alakoulusta yläkouluun mikäli oppilas ei osaa konkreettisesti kierrättää jätteitä, selvitä kaupan hullua seikkailurataa eettisen kuluttajan roolissa ja viimeisenä vaatimuksena on osata tarpeelliset väittelytaidot, jotta lapsi osaisi käännyttää vanhempansakin hieman eettisempään elämäntapaan. mallioppimisen avulla opittu pinnallinen käsitys muuttuu lopulta myöhemmin kenties perustelluksi toiminnaksi.

noh, ehkä todellakin hieman käjistettyä, mutta ei lainkaan kaukana totuudesta. minunkin tulee muistuttaa itseäni joka päivä eettisistä valinnoista enkä suinkaan tee niitä vieläkään riittävästi. oppiminen syvenee kuitenkin luultavasti koko ajan aina enemmän ja enemmän, koska en kykene enää toimimaan vastoin periaatteitani. eikö se ole juuri aitoa oppimista?

mysteeriksi kuitenkin jää, onko moraalin kehitystaso ja yleensäkin kehitystaso ainoa asia, mikä vaikuttaa siihen millä tavalla ihminen ottaa vastaan tietoa luonnonsuojelusta ja siirtää oppimaansa toimintaan? (koska en jaksa ajatella asiaa nyt pidemmälle ja monipuolisemmin *wirn)